De vakbonden over de vloer, help!

Oproerkraaiers

“Die conservatieve opruiende vakbonden komen er bij mij niet in”. Een opmerking die ik regelmatig hoor en die naar mijn idee vaak gebaseerd is op vooroordelen. Als voormalig vakbondsbestuurder schrik ik van de felheid van de woorden. Maar ook van de onwetendheid van de rol van vakbonden bij onder andere werkgelegenheidsprojecten, opleidingsvraagstukken of duurzame inzetbaarheid.

Natuurlijk zijn ‘de bonden’ ook bij reorganisatietrajecten of arbeidsvoorwaardelijke thema’s betrokken. Vanuit de wetgeving, zoals de Wet Melding Collectief ontslag, vanwege CAO-onderhandelingen of vanwege nalevingskwesties. In dat laatste geval schakelen werknemers de vakbond vooral in.

 

Lees meer ›

Facebooktwitterlinkedinmail
Getagd met , ,

Reorganiseren een vak apart!

blog-reorganisatie

Reorganisaties bij de politie, de belastingdienst of in de gezondheidszorg. Zomaar een paar voorbeelden die niemand gemist kan hebben. Maar ook kleinere bedrijven reorganiseren volop. Vanaf 2008 zijn er in de metaalsector duizenden banen verloren gegaan als gevolg van de recessie. Zonder uitzondering zijn het intensieve en vaak emotionele trajecten.

Tenenkrommend

Verlopen reorganisaties vlekkeloos? Zeker niet. De logge, autoritaire manier waarop de reorganisatie  ingezet wordt is vaak tenenkrommend. Het moet snel, de druk van bovenaf is groot, er is geen duidelijke visie en de korte termijn gedachte overheerst. Managers gaan drammen en de medewerkers haken af. Ze schieten in de weerstand of trekken zich terug.

Lees meer ›

Facebooktwitterlinkedinmail
Getagd met

De kunst van het veranderen

Over draagvlak, valkuilen en informele leiders.

Cirkel van verandering

Organisaties in beweging

Van top-down naar zelfsturende  teams. In de zorg, bij gemeentes of in het onderwijs zijn ze volop bezig deze veranderslag te maken. Andere bedrijven willen zo Lean mogelijk gaan werken waarbij bedrijfsonderdelen veranderen of uitbesteed worden. Managementlagen verdwijnen en functies worden samengevoegd. Allemaal voorbeelden van nu, ingegeven door het belang om mee te bewegen met de wereld om hen heen.

Zo’n veranderproces is een pittig traject. Boeken vol zijn er geschreven over de kunst van het veranderen.  Logisch ook, aangezien 70% van de veranderingen niet geheel slaagt blijkt uit onderzoek. Er zitten veel goede boeken tussen, maar het valt of staat met logisch nadenken, oprechte aandacht voor de medewerkers en een reëel tijdspad. Dat klinkt simpel, maar toch zit daar vaak het probleem.

Lees meer ›

Facebooktwitterlinkedinmail
Getagd met ,

Spreken voor publiek

Klamme handen en slapeloze nachten voor een presentatie? Angst voor een black-out? Veel mensen herkennen de symptomen. Een grote angst om in een zaal voor mensen iets te moeten vertellen. Het gemakkelijkste advies zou zijn: gewoon niet doen! Maar soms hoort het bij de functie. De directeur die medewerkers toespreekt, de partijvoorzitter, of de wetenschapper die de onderzoeksresultaten kenbaar maakt.

Foto Spreken voor publiek

Presenteren is een kunst

Te vaak zijn presentaties langdradig en saai. Met een beetje pech raast de spreker als een monotone stoomlocomotief door het verhaal. Als iemand echt niet geschikt is voor de presentatie, kies dan voor een ander. Is het echt nodig dat de directeur dat praatje houdt? Soms werkt het goed om een interviewer in te schakelen. De interviewer zorgt voor de juiste vragen en stuurt bij als het nodig is. Mocht het presenteren  een belangrijk onderdeel van de functie zijn, dan is een training aan te raden. Lees meer ›

Facebooktwitterlinkedinmail
Getagd met , ,

Oh ja, nu de voorzitter nog….

5083-540b - spiegel-websiteHet klinkt zo logisch: bij de organisatie van een zakelijk event is de locatie besproken,  zijn de deelnemers  uitgenodigd, het geluid geregeld en niet onbelangrijk, de hoeveelheid kroketten voor de  lunch besproken.  Het opvallende is dat het programma in de opsomming vaak niet op de eerste plaats komt. En wie als dagvoorzitter of discussieleider zal optreden? O ja, dat moet op de valreep  ook nog even geregeld worden.

Natuurlijk zou het programma leidend moeten zijn voor de locatie, de opstelling van de stoelen of de keuze van de dagvoorzitter. De dagvoorzitter kan het verschil maken tussen slaapverwekkend en inspirerend.  Een BN’er kan zorgen voor extra aandacht, kost vaak een paar centen en doet het er vaak als schnabbel even bij. Gewoon een collega als voorzitter laten optreden kan natuurlijk ook.  Maar als er discussie verwacht wordt, tegengestelde opvattingen, of wantrouwen onder de deelnemers heerst, dan is een objectieve dagvoorzitter zeker aan te raden. Daar waar de collega stopt met doorvragen, zal de dagvoorzitter wél de vinger op de zere plek  leggen.

Lees meer ›

Facebooktwitterlinkedinmail
Getagd met ,